Wednesday, February 18, 2009

"Hobi"

Membaca merupakan salah satu hobi saya. Daripada daripada novel, majalah hingga akhbar-akhbar. Bagi saya membaca mampu melatih minda kita untuk menjadi lebih kritis dan analisis. Tapi ingat, ianya bergantung kapada input dan isi yang terdapat dalam pembacaan kita itu sendiri.

Pada mulanya saya bukanlah peminat novel. Namun setelah pertama kali saya membaca novel “KOMBAT 1511 H”, minat terhadap novel terus mendalam. Kisah yang terdapat dalam “kombat 1511H” sungguh menakjubkan. Saya menjadi asyik dari satu halaman ke satu halaman. Penulis yang baik adalah penulis yang mampu menghasilkan karya yang mampu menimbulkan sifat ingin tahu dalam diri pembacanya. Tahniah kepada saudara Faisal Tehrani.

satu karya yang hebat, merungkai sejarah konspirasi pembunuhan Sultan yang soleh yang belum pernah kita ketahui. Anda wajib mendapatkannya…








Pengembaraan seorang pemuda yang menakjubkan….














tiga siri kesemuanya….


“Detektif Indigo” merupakan satu lagi karya yang hebat daripada saudara Faisal. Karya tersebut membuka mata saya akan kewujudan kanak-kanak indigo. Mereka mempunyai IQ yang luar biasa berbeza dengan orang lain. Kewujudan Maktab Rendah Indigo di bawah kelolaan OIC dalam kisah tersebut seolah-olah ianya satu realiti.Kehebatan watak kanak-kanak yang mempunyai kepakaran dalam bidang sains forensik betul-betul mengujakan saya. Alangkah baiknya jika apa yang diceritakan dalam novel tersebut dapat kita lihat pada hari ini dan bukanlah hanya satu rekaan semata-mata.

Kelahiran karya-karya sains fiksyen merupakan salah satu medium yang mampu menimbulkan minat terhadap dunia sains dalam diri generasi muda di negara kita. Impian bagi melahirkan ramai sainstis akan menjadi sukar untuk dicapai sekiranya tidak dipupuk sejak kecil lagi. Karya-karya seperti ini mampu melatih minda anak muda kita supaya mempunyai sifat analisis dan ingin tahu dalam diri mereka.

Berdasarkan pemerhatian saya, amat jarang untuk menemui novel-novel tempatan yang mempunyai karya-karya seperti itu berbanding novel-novel dari luar. Apa yang biasa ditemui anak-anak muda kita akan lebih cenderung membaca novel-novel cinta. Tidaklah saya katakan kesemuanya. Tetapi cuba kita lihat di kedai-kedai buku besar seperti MPH, Kinokuniya, Borders jarang untuk kita temui generasi muda di sudut-sudut yang menempatkan karya-karya sastera. Amatlah jarang untuk kita temui mereka di sudut yang menempatkan novel-novel pemenang hadiah sastera berbanding sudut yang menempatkan novel-novel cinta. Sedangkan kualiti karya-karya tersebut adalah lebih baik dan bermutu.
















Baru sahaja dibeli dari Kinokuniya.
Menarik, tetapi entah bila mampu dikhatamkan


Bacalah karya-karya yang mampu membuatkan kita berfikir dan bukannya berkhayal !!!

2 comments:

  1. aku x abih bace lagi detektif indigo 3. mengantuk. tapi bg aku 1511H tetap yg terbaik

    ReplyDelete
  2. satu lagi..imaginasi sangat penting untuk membuatkan otak kita berkembang..jadi ko patut tambah walau sedikit siri sains fiksyen dan fantasi..memang sangat penting supaya pembelajran akan datang mudah nak igt melalui imaginasi

    ReplyDelete